dinsdag, januari 20, 2009

Pimpelpaarse dinsdag

Het begrip blauwe maandag ken ik vooral op zijn Nederlands: kortdurend en makkelijk vergeten. Tegenwoordig is de blauwe maandag ook de veel te letterlijke vertaling van Blue Monday, trieste maandag dus. Daar heb ik maar even niet aan meegedaan. Ik heb de was weggewerkt, gestreken, gekookt, alvast lekkers voorbereid voor het inauguratiefeestje van vandaag. Tja, we gaan gourmetten, omdat het toch wel een heel bijzondere dag wordt.

Martin Luther King dag, daar heb ik wel aan meegedaan. Nou ja, intensief beleefd dan. CNN zond de complete rede uit de zomer van 63 uit en daarna een interview met 1 van de tekstschrijvers. Het was wel bijzonder. Maar het meest bijzonder was wel dat de strijd gestreden werd op zo'n nette manier, met opgeven hoofd en zonder geweld. Van de opstand in China zal me altijd het beeld bijblijven van de man met de boodschappentassen die voor de tank ging staan. En van de afschaffing van de apartheid is Rosa Parks mijn absolute held. Ze ging niet met de bus om in opstand te komen, ze ging niet met de bus om uit te rusten, ze ging met de bus om naar huis te gaan. En ze ging zitten omdat ze moe was. Zo simpel zat het, en niet anders.

Vandaag heb ik uitgeroepen tot Purple Tuesday en daar heb ik ook maar zo’n klompenvertaling van gemaakt. Als we toch elke dag en elke week gaan toewijzen kan dat er ook nog wel bij. En hoewel cliché, het is een goede tijd om goede voornemens te evalueren. Zijn die van mij al gebroken? Ik dacht het niet. Ze zijn namelijk niet zo een twee drie te realiseren. De grote vakantie vieren gaat pas in de tweede helft van dit jaar gebeuren. De voorpret vieren we volop. We kwamen er achter dat de hot springs waar we overnachten een wel super-de-luxe kuuroord naar Duits model is. En dat in zo’n heel apart landschap. Voornemen 1 lukt nog wel.

De harde schijf installeren? Ach, dat heeft geen haast. Voorlopig ben ik wel bezig mijn bestanden op te schonen. Doel 2 ook gerealiseerd. Doel 3, zelfgebakken brood eten en minder snoepen begint ook weer te lukken. Meer wandelen lukt ook, alhoewel nou net gisteren niet. Maar vandaag wandel ik naar de kapper, als ik er 1 kan vinden tenminste. Lang haar is helemaal niet handig of goedkoop, het wordt hoog tijd voor een kapper.

Nog meer? Nou, eigenlijk weet ik niet eens meer wat er nou in dat lijstje stond, en dat is ook niet belangrijk. Ik hou aardig mijn huishouden bij (bleergh) en ik ruim af en toe wat extra’s op of maak wat extra’s schoon (bleergh). Gisteren is de was van een week weggewerkt, gestreken en opgeborgen (bleergh). Omdat ik niet meer kon slapen sinds 5 uur vanmorgen is ook de administratie nu weer volledig bijgewerkt (iets minder bleergh). En vanmiddag gaan er brieven en e-mail de deur uit. Genoeg? Ik dacht het wel, straks nog even slapen. Want vanmiddag wil ik me goed genoeg voelen om de inauguratie te volgen. Geen wereldwonder, maar wel goed nieuws.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.