donderdag, februari 09, 2012

Tast week 6 vervolg

De steek voor de TAST van deze week is de chevron stitch. Daarover heb ik al een blogje gemaakt, maar ik vond het werk nog niet af. Vanmorgen heb ik nog een rijtje geborduurd en 2 eerdere rijtjes chevronsteek bewerkt. Ik vind het eigenlijk onverwacht mooi, zo geometrisch en daardoor goed te gebruiken voor een mooi borduurwerk. Ik denk aan daken van huizen, piramides, verkeersborden en bloempotten.

De steek in rij 2 lijkt erg op de herringbone in 2 kleuren, en is net zo geschikt voor randjes rond schilderijen etc. Ook deze heb ik laten verlopen; eerst beige over bruin, toen om en om, tenslotte beige onder bruin. Mooi voor een soort 3D effect in je lijst, ik ga dat zeker binnenkort proberen in mijn werk voor februari.  En zo heb ik een mooi bruggetje naar mijn werk over januari, waarin ik alle 5 steken nog eens wil herhalen in 1 vrij werkje. De moeilijkste maar ook de meest veelbelovende steek uit januari vond ik de cretan stitch. En daar ben ik dus maar mee begonnen, halfopen, straks opgevuld met ijsblauw, om ook weer een 3D effect te creëren. Wat wel handig is voor de sneeuwpop die ik wil maken.


Grappig, zoals het weer je kan beïnvloeden. Omdat we zo'n natte december hadden en zo'n warme januari was ik helemaal niet in wintersfeer. Als ik 1 week eerder begonnen was had ik een tafereeltje geschetst met voorjaarsbloemen en toverhazelaar. Maar nu is het gaan sneeuwen en vriezen en is er zelfs een flinke elfstedenkoorts geweest. En het is wit buiten, en de kachel staat hoog. Dus ik heb dat tafereeltje maar bewaard voor februari of maart, dan is dat ook nog heel toepasselijk. O ja, het schetsje kunt u niet zien, dat heb ik achterop het dunne katoen getekend, voorzover mogelijk en nodig in spiegelbeeld. Maar de letters werden er niet mooier op, dus die ga ik maar dik over de potloodstrepen heen borduren in een kettingsteek. Die waarschijnlijk dit jaar ook nog wel eens voorbij zal komen.

Update: vanmiddag om 4 uur had ik wat meer gedaan. Een laag ijsblauw, ook in cretan stitch. Een muts van rode zijde in fly stitch. Een gezichtje en een neus in buttonhole en ik ben begonnen aan de tekst, omdat ik anders de potloodstreep wis door mijn werk (en vuile vingers krijg)

1 opmerking:

  1. I read your post using Google translate. I liked your observations about the stitch. I especially like the idea of using the Chevron stitch for a flower pot. Thanks.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.