zaterdag, maart 15, 2008

Zwarte specht

Vanmiddag zijn we naar het bos geweest voor een wandeling. Die viel een beetje in het water, want vlak voor we in de auto stapten kreeg ik een migraine-aanval. Een typisch geval van ontspanningshoofdpijn. Ik had de hele week al last van mijn ogen, en een dag geen beeldscherm is dan gek genoeg een garantie voor een stevige hoofdpijn. Zelfs een dubbele paracetamol mocht niet meer baten. Ik liep dus wat verdwaasd door het bos, waar nog niet veel te zien was. Hier en daar ontbotten de bladeren, hier en daar wat paddestoeltjes. Maar het is wel fijn om buiten te zijn, in de frisse lucht, met de voeten op een tapijt van dennenaalden.

Het viel ons wel op dat er veel vogels bezig waren met het voorjaar. De strijd tussen de zingende mannetjes was soms oorverdovend. Heel veel koolmezen riepen hun kenmerkende tweetonige 'krèkrèek.' En boven de vliegtuigjes en helicopters uit hoorde je de merel, de spreeuw en wat soorten die we niet direct thuis konden brengen. Toen we even voorbij de helft van de wandeling een bankje ontdekten gingen we even zitten met een broodje, een slok water en wat nootjes. Ons overlevingspakket is simpel doch voedzaam ;-). Achter ons riep een vogel: 'pèèèh' en we gokten beiden op een pauw, maar waren niet tevreden met onze conclusie.

Na een poosje kwam een specht in zicht, die insecten zat te zoeken op een berk. Hij liet zich niet voortdurend zien, maar we zagen wel dat het een vrij grote vogel betrof. En al vrij snel werd duidelijk dat dit onze kabaalmaker was. Er volgde meer geluid, ook geroffel en hij bleef lang zoeken. Toen hij opvloog naar een plek voor ons werd pas duidelijk wat voor bijzonders we zagen. Het ging om een zwarte specht, en niet alleen om een hij. Na een luide en nadrukkelijk lange roep kwam ook het vrouwtje aanvliegen. Nog een poosje genoten we van 2 zoekende vogels, soms zelfs op 1 boom. Het mannetje, met het rode petje bovenop was lang duidelijk in beeld. Het vrouwtje zat een poos aan de andere kant van de boom, maar ook haar zagen we duidelijk. Haar rode hoedje zat meer wulps in de nek geschoven.
http://www.vogelvisie.nl/soort/zwarte_specht.php

Tot nu toe gaan alle grote veranderingen de laatste jaren gepaard met een bijzondere waarneming, en dit is er zeker 1. De zwarte specht is niet zeldzaam, maar wel schaars, en ik had er nog nooit 1 gezien. En dan nu een nestelend paartje, 1 van de pakweg 1000 in ons land.......echt bijzonder. Toen we gingen trouwen, een huis kregen en een nieuwe baan, zagen we een ijsvogel in volle pracht vlak onder ons vliegen, onder de brug door. Ook dat was in het vroege voorjaar, tijdens een wandeling waar we niet veel dachtten te gaan zien.

Wat staat er nu op stapel? Er is al zoveel veranderd. Ik weer een nieuwe baan, die nu wel begint te bevallen. Man sinds oktober een nieuwe baan die heel goed bevalt. Gaan we meteen maar verhuizen, of een nieuw huis bouwen, of, of, of? Ik heb nog geen besluit genomen, behalve dan mijn vaste voornemen van gisteren om meer te doen met mijn wensen. Was dat het goede besluit wat vandaag bekrachtigd werd? Is dat mijn goede voornemen dat door de kosmos gezegend word?

Is er toeval?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.