dinsdag, februari 26, 2008

Werkster

door Gerrit Achterberg

Zij kent de onderkant van kast en ledikant
ruwhouten planken en vergeten kieren,
want zij behoort al kruipend tot de dieren,
die voortbewegen op hun voet en land.

Zij heeft zichzelve aan de vloer verpand,

om deze voor de voeten te versieren
van dichters, predikanten, kruidenieren,
want er is onderscheid van rang en stand.

God zal haar eenmaal op Zijn bodem vinden
gaande de gouden straten naar zijn troon,
al slaande met de stoffer op het blik.

Symbolen worden tot cymbalen in de
ure des doods - en zie, haar lot ten hoon,
zijn daar de dominee, de bakker en de frik.

Zoals ik al schreef ben ik gevraagd om fulltime te gaan werken, en dat ga ik doen onder een voorwaarde. Ik zoek een werkster. Of werker of gewoon iemand die de boel wil komen schoonmaken. Een keer per 14 dagen lijkt me prima.

Hoe je aan een werkster moet komen is me nog een raadsel. De buren kennen veel mensen hier, wij wonen hier nog maar 2 jaar en werken allebei elders. Samen wordt het toch wel heel veel uurtjes per week; 7 dagen hadden we niet verwacht toen we beide 2 jaar terug nog werk zochtten.

Nu ga ik 5 dagen werken (doe ik al, maar dan hele dagen) en levensgezel werkt 2 lange dagen en zoekt 3 dagen. Het zou dan zeker heel mooi zijn als iemand anders het huishouden een eindje helpt. In de keuken lukt het wel, maar we zijn beide niet geboren voor de schoonmaak. Dus zoeken maar nu, de buren inschakelen. Want voor 1 april zou het fijn zijn als we iemand hadden.

Mijn moeder heeft jaren geroepen dat ze een werkster wou, en heeft nu een paar weken geleden iemand gevonden voor 4 uur per week. Als ik iemand zoek voor 4 uur per 14 dagen, gaat dat dan 10 jaar duren. Ik hoop het niet, maar ik moet mijn grote woorden wel wat bezuren. Betrouwbaar moet, iemand met een minimuminkomen zou fijn zijn. En dan komen mijn ouders wel weer op de kat passen in de vakantie. Terwijl hun werkster daar de boel schoonhoudt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.