donderdag, februari 28, 2008

Vertrouw op God maar koop wel een lot.

Een variant op je fiets op slot zetten natuurlijk. Ik koop nog wel eens een staatslot, en ik heb de laatste twee maanden winst gedraaid. Dus moet ik mijn lot nu weer inwisselen, met winst en een nieuw kopen. Moet helemaal niet natuurlijk, maar wil ik wel. Want ondanks dat ik mezelf geen supermaterialist vind, waardeer ik wel de vrijheid die geld kan geven.

Al die plannen, al die dromen die hier al staan zouden als een duveltje uit een doosje zomaar waargemaakt kunnen worden. Zou ik dan gelukkiger zijn dan nu? Gelukkiger misschien niet, maar gezonder zeker wel. Dit klimaat, met zijn koude winters, nekt mijn lichaam. Ik ben zo'n piepende wagen, met altijd wat. En dat zou gewoon minder zijn in een klimaat met warmer weer. Dan zou ik me makkelijker kunnen bewegen.

Ik zou niet niets gaan doen, dat ligt me helemaal niet. En de dromen zijn verwarrend. Aan de ene kant wil ik zoveel zien, aan de andere kant wil ik een boerderij, met veel plantjes en veel werk. Niet makkelijk te combineren, dan moet je geen leuk prijsje winnen maar een berg geld. Ook niks op tegen trouwens.

Zou ik veel weggeven? Ja, dat denk ik toch ook wel. Ik zou goed uitrekenen wat ik echt nodig heb, daar wat bovenop doen, en dan zou de rest van het geld ingezet worden voor anderen. Helemaal niet onbaatzuchtig, zelfs wel heel egocentrisch.

Een zorgeloos pensioen, studie voor de kinderen, kuren in een warm land. Dat zijn toch onbetaalbare kado's? Daar geniet ik toch net zo hard van als de lijdende voorwerpen? Reken maar dat dat snel meewerkende voorwerpen zouden worden.

Voorlopige ben ik echt wel tevreden met mijn leven, en echt heel dankbaar. Ik heb zoveel waar ik nooit van had kunnen dromen. Zelfs een prachtige man en een prachtige tuin. Maar ik blijf wel dromen over dat eigen boerderijtje in de warmte met veel ruimte voor gasten. Die niet hoeven te komen, heus niet, maar die gewoon welkom zijn. Aan een strand en met een paar goede buren. Waar je in de winter nog eens een glas wijn mee kunt drinken. Zwijgend rond het houtvuur. Goed leven is namelijk juist heel simpel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.