zondag, februari 18, 2007

Poëzie van Sappho

Weer siddert in mij de
Liefde die het lichaam tart
dat bitterzoet en onweerstaanbaar reptiel

In de lenteschemering
schijnt de vollemaan
meisjes stellen zich op
alsof ze rond een altaar staan

Zoals de zoete appel
bloost aan het eind van een tak
hoog in de hoogste twijgen
vergeten door plukkers
neen, niet vergeten
maar buiten bereik

Liefde
bitterzoet
onbedwingbaar
ik beef overal mijn leden

Maar jij Atthis
haat zelfs de gedachte aan mij
en laat mij in de steek voor Andromeda

Vannacht aanschouwde ik

Vannacht heb ik de maan aanschouwd
en zag de Pleiaden ondergaan
De nacht is nu halfweg
jeugd gaat voorbij
Ik lig in bed alleen


Sappho is geboren op Lesbos, Griekenland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.