zaterdag, september 02, 2006

Gieten


Vandaag lekker de wandelschoenen aan, auto naar het bos en daar de lange wandeling gemaakt. De lange wandeling is de route met oranje paaltjes door boswachterij Gieten die al een poosje op ons lijstje staat. Zestieneneenhalve kilometer was ons net iets te ver, maar ondanks wat afsteken hebben we toch zeker 11 kilometer gelopen. Pas op het laatst was er wat regen. Je komt dan wondertjes tegen als de Dennenvoetzwam, jong exemplaar, rechts op de foto en de Gewone franjezwam, ouder exemplaar, piepklein, links op de foto. Het bos staat op dit moment vol met paddestoelen. Veel amanieten, genoeg boleten en russula's, af en toe een stinkzwam of morielje. En dan nog de houtzwammen, melkzwammen, knotszwammen, stuifzwammen, satijnzwammen etcetera. Niet alles is makkelijk thuis te brengen. De dennenvoetzwam bijvoorbeeld ken ik wel, maar had ik laatst een heel oud exemplaar met moeite, nu is het een heel jong exemplaar wat ik niet zo herken.
Deze enorme stuifzwam is voor mij het grootste raadsel. Of waarom ik altijd helemaal blij wordt van het bos. Dat zit m niet in het vinden van iets heel zeldzaams. Ik liep halverwege de wandeling met een grijns van oor tot oor. En zelfs heel moe en met een pootje wat niet meer wou stapte ik voldaan in de auto. Het gejammer bewaar ik voor de plicht, en dit is lol.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.