dinsdag, november 29, 2011

Borduren

Af en toe borduur ik graag. Ik heb wel eens kerstkaarten geborduurd, of voorgekookte patroontjes. Ik mag graag een appliqué borduren of een gehaakt appliqué afwerken met borduursel. Maar ik ben niet echt goed. Zo vond ik onlangs een merklap uit 1996 die zo ongeveer voor 25% af is. Gelukkig zit alles nog in de verpakking, dus ik kan zo de draad weer oppakken. De merklap heb ik gekocht in de Hema en hij was vrij duur weet ik nog.

Mijn meest recente werk is een hoesje voor mijn zonnebril, geborduurd in 2 heel verschillende technieken. Ik vond wat oude borduurzijde van wederom de Hema en daar heb ik een werkje mee gemaakt gebaseerd op kogin, een Japanse borduurtechniek. Op de andere kant heb ik als basis een patroon uit 'Aubudon's vogels in kruissteek' gebruikt en een beetje aangepast, zodat het lijkt op Nederlandse mussen.

Maar serieus leren borduren, of heel verschillende steken geleerd, of andere technieken toegepast, dat heb ik nooit. Kruissteek, petit-point, flanelsteek, kettingsteek. Verder kom ik geloof ik niet. En nu heb ik me heel serieus opgegeven voor een TAST. Dat is de afkorting voor Take A Stitch on Tuesday. Er zijn al een aantal series geweest, dit is nummer 4 geloof ik. De bedoeling is simpel, je oefent de steek van de week, maakt een foto, zet die op je eigen blog en linkt dat weer terug in het commentaar van het organizerende blog. Voor vergevorderden, maar ook voor beginners als ik. Ik ben benieuwd, de serie start 3 januari 2012 en je kunt je nog inschrijven.



Zijde van dmc is behoorlijk duur en hier in Assen ook nog alleen te koop bij de dure hobbyspeciaalzaak. De Hema hier verkoopt het helaas niet meer, of misschien gewoon tijdelijk niet. De klantenservice kon niet met zekerheid zeggen of het nog weer in de verkoop kwam. Maar gelukkig heeft de witte boekhandel ook veel knutselspulletjes, en daarbij borduurzijde. Een verpakking van 2 kleuren kost 1,50 en je krijgt ook nog eens kwantumkorting bij 3 verpakkingen. Daar heb ik dus even flink ingeslagen, zodat ik weer een mooi palet heb om dit mee te gaan doen.

Ook inschrijven of kijken? Dat kan hier.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.