maandag, juni 14, 2010

Oostum (2)

Het was de bedoeling om zondag opnieuw naar Oostum te gaan. Een dikke week geleden op zaterdag waren we er gestopt op weg naar Eenrum. Altijd mooi, het Groninger platteland in de zomer. Garnwerd, Feerwerd, en nog een heleboel dorpjes ken ik wel in die streek. Maar in Oostum was ik nog nooit geweest. En daar was gisteren een optreden van een koortje en dan wou ik er wel heen. Maar omdat Dorkwerd en de wereld daaromheen nogal veranderd zijn sinds ik uit Stad verhuisde, wou ik eens kijken of ik de weg nog kon vinden. Dat kon ik moeiteloos, dat kan ik altijd moeiteloos. En als het toch moeite kost, dan heb ik een TomTom. ;-)


Maar het werd geen Oostum, het werd thuisblijven met diarree. Gelukkig was ons andere doel voor het weekend wel een succes. Naar Meeden, naar tuingoed Foltz voor een paar mooie planten in de weinige lege plekjes in de tuin. Een nieuwe Jan-op-de-preekstoel (onderste afbeelding) omdat onze vorige de lange winter niet overleefd had. Precies het plantje wat Johan zo leuk vindt (en ik ook hoor.) Een arisaema heet dat in het netjes. En een Abraham-Isaac-Jacob. Ook al zo'n mooie naam en in het net heet het trachystemon orientalis (foto boven.) Een prachtige plant met hemelsblauwe bloemen die tot ver in de herfst kan bloeien. Die kan mooi in de bak waar een mooie salvia helaas de winter niet overleefd heeft. Erg geslaagd dus, het doel.

En de reis ook. Langs statige boerderijen en ruisend graan. Erg groen graan nog, maar al wel mooi. En heel jonge mais en suikerbieten en voornamelijk aardappel. Denkend aan Groningen zie ik velden vol aardappels traag over oneindige sorteerbanden gaan. Vrij naar Marsman zeg maar.

En nu ga ik eten, alleen en makkelijk want onverwacht eet ik alleen. Heel zielig, ik ben het niet meer gewend. Hoe ik dat 38 jaar lang leuker heb kunnen vinden dan samen eten is me een raadsel. Maar het is wel lekker helemaal wat ik lekker vind. Smakelijk!

1 opmerking:

  1. Het allermooiste is het er circa half mei, als het koolzaad in bloei staat, en dan in de avondzon :-)
    Wat je vergeten bent op te noemen is het vele, vaak heel hoge, fluitekruid langs de wegen. Dat is voor mij echt het Hogeland (waar ik geboren ben).

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.