dinsdag, januari 27, 2009

Mutsen en taarten

Het thema van vandaag was: Muts. Ik zoek wol om een mooie muts voor echtgenoot te breien. Hij heeft eerder een koud hoofd dan ik, en met deze koude winter had hij er goed last van. Hij heeft ook wel een muts, een hele mooie zelfs. Met een klein reliƫf van Eric de Noorman, uit de strips voorop. Maar die muts kruipt op, en dan heeft hij nog steeds geen warme oren.

Ik brei graag, dus ik wil best graag een muts voor hem breien. Maar het moet nog wel aan wat voorwaarden voldoen. Vandaag wouden we op zoek naar wol, we moesten toch brood halen. Maar het is aan het eind van het seizoen, dus mooie wol is moeilijk te vinden. Aubergine moet het worden, en niet te dik. Verder moet er een patroontje in, moet hij lekker over de oren kunnen en wil ik m dubbel breien. Geen grote toeters en bellen mogen er aan de muts, maar een beetje fantasie ga ik wel gebruiken.

Verder kwam ik in de supermarkt een verpakking tegen om heel makkelijk zelf taart te maken zonder bakken, en dat vond ik wel handig. We hebben een combimagnetron, en dat is handig voor ovenschotels maar niet goed genoeg voor gebak. Nou kun je ook anders taarten maken, gewoon in de koelkast. Dat gaat nu ook gebeuren met 2 lagen cake en daartussen een kwarkvulling, ik denk dat ik citroensmaak ga maken. Chocoladetaart kan ook zonder bakken, ik zal hier de recepten eens neerzetten.

Citroenkwarktaart

1 grote cake
citroenrasp
citroensap
200 ml slagroom
500 gr kwark
100 ml water
4 blaadjes gelatine (of agar agar)
suiker of zoetstof naar smaak
poedersuiker

Snij iets meer dan de helft van de cake in heel dunne plakken. Leg daarvan 2 laagjes kruiselings over elkaar en snij een rondje uit met behulp van een bakvorm. Verkruimel de restjes en kapjes, druk die onder in de bakvorm goed aan en sprenkel er wat citroensap over. Week de gelatine in koud water. Sla de slagroom goed stijf. Breng het water aan de kook, smelt de gelatine erin. Haal de pan van het vuur en roer de gelatine die iets afgekoeld is door de kwark. Roer citroenrasp en een eetl. citroensap door de kwark. Voeg suiker of zoetstof toe tot het mengsel iets te zoet is. Schep dan heel voorzichtig ¾ van de slagroom door het mengsel. Stort dit op de taartbodem en bedek met de cakelaag. Laat minimaal 1 uur opstijven in de koelkast. Maak de taartrand los, bestrijk de zijkant met de overgebleven slagroom en bestrooi de bovenkant met poedersuiker.

Chocoladetaart

150 gr chocoladevolkorenbiscuit
75 gr boter
120 gr witte chocolade
120 gr pure chocolade
4 blaadjes witte gelatine (of agar agar)
100 ml melk
500 ml slagroom

Verkruimel de koekjes. Smelt de boter en meng het met het koekkruim. Druk met de bolle kant van een lepel aan in een met bakpapier beklede springvorm. Klop de slagroom stijf. Week de gelatine in koud water.

Breek de chocolade in stukjes in aparte kommen. Laten smelten op een laag wattage in de magnetron. Breng de melk aan de kook en los er, van het vuur af, de goed uitgeknepen gelatine in op. Roer de helft van het gelatinemengsel door de gesmolten witte chocolade en de andere helft door de gesmolten pure chocolade. Laat de beide mengsels afkoelen, maar niet helemaal opstijven.

Schep voorzichtig de helft van de slagroom door de witte en de andere helft door de pure chocolade. Schep de beide kleuren mousse zo in de vorm dat er een mooi effect ontstaat. Strijk de bovenkant glad met een warme spatel. Laat de taart minimaal 2 uur opstijven in de koelkast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.