maandag, januari 05, 2009

Amandeltaart

Jaren geleden, ik denk zo'n 25 jaar, bakte ik met enige regelmaat een amandeltaart. Het leek een beetje op boterkoek, maar er kwam geen zuivel aan te pas. Het was een kosjer recept, ooit gevonden tussen de gefilte fish en de kugel in. Je moest amandelen fijnmalen, of gemalen amandel kopen en dan veel ei erin, en veel suiker. Maar ik weet niet meer precies hoe het ging.

Het was een stevige taart, en van 1 rond bakblik kon je zo 20 punten snijden. In bakpapier in een koekblik ging het ook heel lang mee, ook weer net als boterkoek. Ik zou graag dat recept opnieuw vinden, maar het is nog niet weer gelukt. Hoewel ik wel kosjere kookboeken doorgebladerd heb.

Dat is trouwens wel een aanrader voor vegetariërs en veganisten. Omdat vlees en melk strikt gescheiden zijn word er geëxcelleerd in recepten zonder die producten, zoals de amandeltaart waar ik zo dol op was. Lekker makkelijk, kun je altijd opdienen zonder te letten op wat er verder op het menu staat. Zo vond ik ook weer een voortreffelijke appeltaart zonder boter. Misschien maar eens maken voor donderdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.