dinsdag, januari 15, 2008

Autonome dame

“Als die verbinding niet goed wordt neem ik een ander abonnement!” Ik log even in bij mijn adsl plus bellen om te zien wanneer het contract afloopt, en of ik zomaar op mag zeggen. December pas, bah, natuurlijk net te laat. Ik kijk op en kijk in lieve ogen met een zachte glimlach, maar ook een heel klein tikkie gekwetst. FOUT. Ik neem geen ander abonnement, wij nemen dat alleen regel ik toevallig deze afdeling van het huishouden. We hebben niet zo’n typische man - vrouw verdeling, maar de zaken zijn wel belegd. Ik doe de abonnementen en de meeste betalingen, hij doet de auto en het vuilnis, hij kookt vaker en haalt vaker boodschappen, ik werk meer uren per week. Niet typisch, maar goed geregeld.

Echtgenoot heeft er geen probleem mee als ik ik zeg, maar het is de bedoeling niet. Het is wij, al weer bijna 2½ jaar met trouwboekje en al, en al bijna 7 jaar sinds de ontmoeting. De tijd gaat hard, ik heb me echt wel aangepast, maar ik ben lang vrijgezel geweest en ik heb er nog wat aan over gehouden. Ik doe en zeg te snel ik, terwijl het wij moet zijn. Het doen begint wel minder te worden, maar het zeggen van ik komt nog te vaak voor. Echtgenoot doet dat uiteraard ook, maar ik heb daar zelden moeite mee. Hij doet prima, hij regelt prima en ik vind het voor het eerst in mijn leven prettig als ik niet zelf hoef te regelen.

Maar zelf ga ik dus nogal eens de fout in. Dingetjes voor ons samen zijn wij, en gebeuren na overleg. Zelfs al weet ik 100% zeker dat hij ook wil al voor ik het gezegd heb. Dat laatste gebeurt nogal eens. Wij denken vaak hetzelfde. Bij ons is het geen ‘opposites attract’. Het is zelfs zo erg dat wij regelmatig tegelijk hetzelfde zeggen, of de zin van de ander afmaken. Of we maken de zin maar helemaal niet af, want aan een half woord hebben we genoeg. Razend ergerlijk voor een buitenstaander, maar hoogst amusant voor ons.
Lachen, dat is wel het woord waarmee ik echtgenoot omschrijf als het er bij één blijven moet. Of misschien beter nog: blijdschap. Dat je zoiets moois mag meemaken in een mensenleven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.