zaterdag, maart 26, 2011

De klapekster

We waren een beetje druk vandaag. Eerst een huis kijken en vanmiddag achter een kraampje op een markt. En dat na heel drukke weken. Het lijkt wel of iedereen denkt dat de laatste maanden van het jaar druk zijn. Dus cursussen, overleg en vergaderingen, die plan je in de eerste maanden van het jaar. En daardoor stond onze agenda de laatste weken overvol. Maar goed, die heel drukke periode is geweest en goed afgesloten. Cursus geologie met goed gevolg (bijna) afgerond. Alleen nog een zaterdag op excursie. Cursus over het gebied afgerond. Misschien heb ik volgend jaar tussen de derde aflevering van de cursus geologie door nog tijd voor een cursus vogelherkenning. Verenkleed herkennen gaat nog wel, maar een geluid herkennen vind ik reuzemoeilijk.

Keep
Vandaag kon ik het nog redden met mijn kennis van plaatjes. Vanmorgen zat er heel kort een soort vinkje met een kuif op de schutting.Dat was een keep dacht ik. Of een kneu. Familie, wel een heel ander vogeltje, maar die naam, die lijkt zo op elkaar.Tot ik het vogelboek erbij pakte. Een keep dus, eerste gok was goed.

En even later terwijl we in de auto zaten zag ik een klapekster. Of een grauwe klauwier. Maar die zijn zeldzaam. Dus een klapekster. En weer had ik gelijk zag ik later in het vogelboek. En dat ik dacht aan een grauwe klauwier was nog niet zo gek. Ze zijn familie en ze lijken op elkaar. Zeker de mannetjes. Klauwieren hebben een beige buik maar zien er verder net zo uit. En ik weet dat ze in de buurt voorkomen. In ieder geval, ik had een goede dag. Twee vogels gespot die ik nog niet zo vaak gezien had. Hondsmoe, maar wel gelukkig van wat we gedaan en gezien hebben. En erg voldaan.
Klapekster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.